ילד עם תווית לילדים רבים יש תווית שההורים הדביקו להם-הילד העקשן, הילדה השתלטנית, הילד שהורס את כול מה שהוא נוגע בו, החסרת האחריות ועוד. הבעיה בתוויות אלו שהילדים מאמינים ומפנימים את התווית. הילד שמכנים אותו "העקשן" יפנים את התווית שנתנו לו ויתחיל להאמין כי הוא באמת עקשן. האמונה שהוא עקשן מטבעו תגרום לכך שיתנהג בצורה עקשנית ( לא בכוונה – בצורה לא מודעת).
מה שההורה חושב על הילד שלו, משפיע מאוד על מה שהילד יחשוב על עצמו, על הדימוי העצמי והביטחון העצמי של שלו. הורה שיחשוב שבנו מוכשר וחכם, יגרום לבנו לחשוב על עצמו כמוכשר וחכם וכך בטחונו העצמי יהיה גבוהה וסיבר להניח שיפגין כישורים של מוכשרות וחוכמה.
מה שאנו חושבים על הילדים שלנו נקלט אצלם גם אם לא אמרנו להם זאת באופן ישיר. ילדים ובני אדם בכלל יכולים להבין מה חושבים עליהם ממסרים שעוברים " בין השורות" ובשפת גוף.
בעיה נוספת בתוויות היא שכאשר אנו בטוחים שהילד שלנו עקשן אז נייחס עליו את תכונת אופי זו גם כאשרה הוא לא מתנהג באופן עקשני בצורה מובהקת. הרבה פעמים נעשה את זה ללא תשומת לב. מאחר ואנו רגילים לחשוב על הילד כעקשן נראה בו עקשן גם כשהוא לא. למשל, ילד שלא ירצה לאכול מאכל שאינו אוהב, מאחר והוא לא טעים לו. הורים שרואים את ילדם כעקשן יומרו לו " אוף איזה עקשן אתה. אתה תמיד מתנהג כך" למרות זאת, הורים שלא רואים בילדם עקשן במיוחד, יתייחסו לכך יותר בסלחנות ויבינו שזה לגיטימי שאינו מעוניין במאכל הספציפי הזה. אז מה עושים?
דבר ראשון, חשבו על ההתנהלות שלכם מול הילד. נסו לתת לילד שלכם הזדמנות -נסו להאמין שהוא מסוגל ליותר בתחום בו הוא חלש.
חפשו טוב טוב הזדמנויות שמייצגות את ההפך מהתווית שלו למשל:
ילד בעל תווית "ההרסן"- מצאו משחק או חפץ שלם בחדרו ושבחו אותו "איזה יופי אתה שומר על חפצך."
תנו לא הזדמנות להוכיח את עצמו- תנו לא לשמור על חפץ מסויים ושבחו אותו על כך ששמר עליו כראוי שבחו אותו גם לפני בן הזוג סבתא, סבא או חברים. שיבין שאתם גאים בו.
לעיתים, מישהו אחר מדביק לילד את התווית. למשל, חבר למשחק, הורה של ילד אחר או מורה בבית ספר. הם עשויים לומר לילד משהו כמו- "אוי תראה אך הרסת את המשחק ! אתה כול הזמן הורס דברים!!!"
דאגו להזכיר לילדכם דברים שהוא מצליח לשמור תנו לו דוגמא סותרת. והוכיחו לו שהאדם שכינה אותו "הרסן" לא מכיר אותו מספיק טוב.
כאשר הילד מתנהג על פי התווית שהדביקו לו, אל תכנו אותו בשמות על תכנו אותו "הרסן". תתארו בפניו את המצב ובקשו מנו לשים לב למעשיו. למשל: "המשחק מפוזר על הרצפה במידה ותדרוך עליו בטעות, הוא ישבר .בבקשה סדר את המשחק על מנת שישמר שלם"
לסיכום, תוויות הם הרסניות לדימוי עצמי וביטחון עצמי של הילד. השתדלו להימנע מהם. סייעו לילד לראות צדדים חיוביים בעצמו והדריכו אותו כיצד לפעול בניגוד לתווית שלו.
בהצלחה
כתב על ידי מרב רייף ממן msw- בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית מתמחה בטיפול בילדים והדרכת הורים ניתן ליצור קשר בטלפון052-8586395 או במייל meravreif@yahoo.com