דף הבית >> מאמרים >> כלכלת האסימונים
כלכלת האסימונים
 
אחת השיטות הידועות לחינוך ילדים ועידודם לבצע מטלות אשר יש להם התנגדות אליהם היא כלכלת האסימונים. השיטה נועדה ללמד את הילד התנהגויות חדשות כגון: לסדר מערכת, לסדר את החדר, לא לקלל, לא להרביץ ועוד.
באופן כללי על פי השיטה: כאשר הילד מבצע משימה שהתבקש, הוא מקבל נקודה או מדבקה. כאשר הוא אוסף מספר נקודות שנקבע מראש, הוא מקבל מתנה.
להלן פירוט כללי השיטה:
יש לבחור מספר קטן של התנהגויות שאנחנו רוצים לשנות/ ללמד את הילד. לימוד של מספר רב של התנהגויות חדשות בו זמנית, קשה מידי- לא רק לילד גם למבוגר. יש לבחור עד שלוש התנהגויות ללמידה . במידה ועל הפרק עומדת התנהגות שקשה מאוד לשינוי עבור הילד אפשר לבחור רק אותה. המטרה שהילד יצליח בתוכנית ולא יכשל.
אין לדרוש מהילד לאסוף 100% מהנקודות !!!
נגיד ואנו בונים תוכנית עם ילדינו שעליו למלות שלוש משימות ביום.
1)    לסדר מערכת
2)    לצחצח שניים
3)    לסדר את החדר
כלומר הילד יכול לאסוף מקסימום 3 נקודות ביום ומקימום 21 נקודות בשבוע.
 אין לדרוש ממנו שיאסוף 21 נקודות בכדי לזכות בפרס שבועי. במקרה כזה יהיה עליו להוכיח  100% הצלחה ולא להיכשל מעולם!!!
 עליכם לבקש ממנו לאסוף כמות נקודות שיוכל לעמוד בה כ- 15 נקודות בשבוע.
יש לשנות את התוכנית בהתאם להתקדמות הילד. למשל, במידה והשבוע, הילד הצליח לאסוף 15 נקודות בקלות, בשבוע שלאחרי העלו את הרף ודרשו לאסוף יותר נקודות. במידה והיה לילד קושי רב לאסוף 15 נקודות השבוע,  הורידו את הרף בכדי שהילד יוכל להחוות הצלחות.
 לסיכום, הזכייה בפרס השבועי צריכה לדרוש מהילד מאמץ ולא לבוא לו בקלות. אך, חשוב גם שהזכייה תהיה אפשרית עברו.
ישנם ילדים שזקוקים לחיזוקים מיידים יותר. ילדים אלו לא יוכלו להתאמץ ולהתנהג על פי התוכנית ולחכות  לפרס עד הסוף השבוע.בדרך כלל מדובר בילדים עם קושי בדחיית סיפוקיים. לילדים אלו כדאי לבנות תוכנית קצרה יותר יומית אן חצי שבועית.
יש להוריד את רמת החיזורים עם ההצלחה. אין לחזק את הילדים באותו אופן לנצח. כאשר ילד מצליח בתוכנית התנהגות ציינו בפניו כי אתם גאים בו שהצליח ועכשיו עבר לשלב מתקדם בו יקבל פרס רק פעם בשבועיים , לחודש או עבודה על תוכנית חדשה. בסופו של דבר עליילנו לעודד התנהגות חיובית ללא תלות בחיזוק
אין הכרח שהפרס על עמידה בתוכנית היה חומרי. ניתן לצ'פר ילדים בזמן נוסף במשחק במחשב או צפייה בטלוויזיה. טיול מהנה עם אחד ההורים. זמן פינוק עם סבתא ועוד.
הסכנות בכלכלת אסימונים:
ישנם ילדים שהזכייה בפרסיים מוצאת חן בעיניהם והם מחלטים על תוכניות עיצוב התנהגות בעצמם. ילדים עלו כופים את התוכניות שלהם על ההורים. למשל " אם אתם רוצים שאני ילמד למבחן תקנו נעלים חדשות ב800 ₪"
יש לשים לב שאתם ההורים הם אלו שמחליטים על התוכנית. יש לשים לב שהתוכניות עיצוב ההתנהגות לא נהפכות למסחטת מתנות מההורים!!!
סכנה נוספת, היא  שהילד יתרגל שעבור כל מה שהוא עושה עליו לקבל פרס.
על כן, כאשר ילד מפנים התנהגות יש להוריד את תדירות החיזוקים בהדרגה עד שמגיעים למצב בו הילד לא מקבל חיזוק.
אין להציע חיזוקים עבור כול פעולה יש דברים שילדים צריכים לעשות כי זה הוא תפקידם ולא בכדי לקבל פרס.
אני ממליצה להשתמש בתוכנית כאשר יש קושי רציני במוטיבציה של הילד לקיים מטלה ורק חיזוקים מוחשיים יעזרו לו לבצע אותה. אך גם במקרה זה, כאשר הילד מפנים את ההתנהגות, יש להוריד בהדרגה את החיזוק.
למשל: ילד שממש נרתע ללכת לבית הספר .
אפשר לבנות לו תוכית חיזוקים בכדי לעודד אותו ללכת לבית הספר. אך בו זמנית לטפל בעניין בצורות נוספות. להבין למה הילד לא מעוניין ללכת לבית הספר ולטפל בגורם המטריד
(ילדים שמציקים , לקות למידה שמקשה על הלימודים, בעיית קשב וריכוז לא מטופלת). לאחר שהילד יתחיל לבקר בבית הספר ובמקביל המצב בבית ספר ישתפר (לאחר טיפול שלנו בגורם המטריד) הילד יתחיל להרגיש טוב בבית הספר והחיזוק שלנו ירד בהדרגה.
 
לסיכום
שיטת כלכלת האסימונים היא שיטה טובה לעידוד ילדים לביצוע משימות הקשות עבורם. אך יש לשים לב לביקורת על השיטה ועל החסרונות שלה.

נכתב על ידי מרב רייף ממן msw- בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית מתמחה בטיפול בילדים והדרכת הורים.
ניתן ליצור קשר בטלפון052-8586395   או במייל  meravreif@yahoo.com   

 
 

 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
+ שלח משוב
לייבסיטי - בניית אתרים